Thuis werken: hoe zorg je voor voldoende beweging?

Hoe combineer je thuiswerken en bewegen? 

Kies (minimaal) één beweegmoment dat bij je past en neem het op in je planning van de dag. Stel eventueel een digitale reminder in. Voor de één geldt dat bewegen direct na het opstaan goed werkt. Een ander plant liever iets tijdens de lunchpauze of juist voor of na het avondeten. 

Zorg voor handige beweegmomenten terwijl je aan het werk bent: lopend bellen, zet geen thermoskan op je bureau maar loop voor een vers kopje heen en weer naar de keuken, wissel staan en zitten achter je bureau af, kies voor bureaustoeloefeningen en neem de trap in je huis een paar keer extra. 

Voorkom klachten en kijk goed naar de inrichting van je thuiswerkplek en wees je bewust van je houding. 

Tijdens het thuiswerken kun je tussendoor ook wat huishoudelijk werk doen. Stofzuigen, ramen lappen, de was ophangen en in de tuin werken vormen een prima beweegmoment. En moet je boodschappen doen: pak dan zoveel mogelijk de fiets of loop naar de winkel. 

Heb je jonge kinderen die huiswerk moeten maken of digitaal les krijgen? Dan heb je er een extra uitdaging bij. Maar wist je dat bewegend leren kinderen helpt bij het verbeteren van hun concentratie? In dit artikel vind je inspiratie voor beweegmomenten met kinderen die thuis les krijgen.

Kies een activiteit die bij je past

Misschien weet je het uit eerdere, eigen ervaring: als je een sport- of beweegactiviteit kiest die bij je past en die je leuk vindt, dan houd je het langer vol. Maak voor jezelf een beweegplan en leg de lat niet meteen te hoog. Waarschijnlijk kun je nu niet je favoriete sport- of beweegactiviteit uitvoeren en moet je op zoek naar een alternatief. Ook dan geldt: kies iets wat bij jou past. Misschien blijf je het dan wel volhouden, ook als de maatregelen versoepeld worden.